piątek, 20 września 2013

Makaron z sosem dyniowym curry

Sezon na dynię w pełni. Jakiś czas temu robiłam zupę, dziś pora na sos (plus w następnym poście zapewne pasta z dyni, bo mam jej sporo!). W ogóle najchętniej kupiłabym ogromną dziesięcio kilogramową dynię i jadła ją przez tydzień. Ale co by nie zanudzać kubeczków smakowych domowników - z bólem serca biorę 2kg (i okrzykiem radości kręgosłupa). I już rozmyślam nad zimowymi zapasami. Dynię zazwyczaj przechowuję w całości, i to nawet nie w piwnicy, tylko po prostu w domu. Staje się elementem wystroju na jakiś czas, a później i tak kończy w zupie. ;-) 
Jeżeli dyni dobrze - to i rok wytrzyma w takich warunkach, a do wiosny to wręcz pewne. Można też mrozić, szczególnie jak napoczniemy, a nie wykorzystamy całej na raz. Myślałam też o przetworach. Nie robiłam nigdy wcześniej dyni w słoikach, jednak po wstępnym rozpoznaniu tematu dowiedziałam się, że jest dosyć niewdzięczna w przechowywaniu. Dynia w całości ma się nieźle, jednak zrobić coś z gotowej dyni ze słoiczka - to kwestia 15 min, zaś obierania, krojenie, przyrządzanie... ech, no nic to, warto się poświęcić, mniaaaaam!



Penne z pikantnym sosem dyniowym
curry

Składniki:

  • 500g makaronu
  • ok. 800 g upieczonej dyni (można też usmażyć)*
  • 2 cebule, posiekane
  • 2 ząbki czosnku, zmiażdżone
  • 1 mała ostra papryczka, drobno posiekana*
  • 1/2 pęczka natki pietruszki, posiekanej
  • 1 łyżka świeżej bazylii, posiekanej
  • 4 łyżki śmietany (jaką kto lubi - zwykła, kokosowa, ryżowa...)
  • 1 łyżka sosu sojowego
  • 1/2 łyżeczki gałki muszkatołowej
  • 2 łyżeczki curry
  • 1/2 łyżeczki pieprzu Cayenne (opcjonalnie, dla lubiących pikanterię)
  • 1 łyżka oliwy
  • woda (lub wywar, ale nie jest to konieczne, więc szkoda czasu)


*Dynię należy piec w temp. 200-220C, przez 20-25 min. Uprzednio delikatnie posmarować oliwą.
*Użyłam ususzonej papryczki, którą drobno pokroiłam i zostawilam na noc w 2 łyżkach oliwy, którą użyłam później do smażenia cebuli. Profesjonalnie to się chyba nazywa macerowanie (dla mnie nowe słowo! :-))



Sposób przygotowania:

1. Dynię obrać, pokroić na mniejsze części i upiec/ usmażyć.
2. Cebulę wraz z papryczką podsmażyć na patelni, pod koniec dodać czosnek.
3. Połączyć składniki, dodając śmietanę, olej i sos sojowy, zblendować (tak, by zostały kawałki dyni)
4. Przełożyć do dużego garnka, dodać odpowiednią ilość wody - pożądana konsystencja: gęstego sosu.
5. Dodać sypkie przyprawy oraz zieleninę. Wymieszać i chwilę gotować na małym ogniu. 

W międzyczasie ugotować makaron, wymieszać sos z makaronem (i odrobiną wody z makaronu - łatwiej mieszać). Podawać z jakimś świeżym warzywkiem. 
Gotowe!


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz