wtorek, 4 marca 2014

Chleb pszenno-żytni i marchewkowa pasta z czosnkiem


Natchniona śpiewem ptaków o świcie po nieprzespanej nocy postanowiłam zrobić swój pierwszy w życiu chleb! Przepis jest bardzo prosty i niezbyt wymyślny, dlatego skompletowanie składników nie sprawiło mi problemu i czym prędzej mogłam się zabrać do pracy! Do tego szybka pasta do kanapek. Chleb jest pyszny, wilgotny, o chrupiącej skórce - no i własnego wyrobu! Pieczenie - a tym bardziej jedzenie - takiego chleba daje mi przeogromną radochę i satysfakcję!

(Zdjęcia niestety nie powalają jakością i kolory takie liche, ale z braku innej opcji zostały zrobione na szybko telefonem).




Chleb pszenno-żytni

(na drożdżach)

Składniki:

  • 2,5 szklanki mąki żytniej (typ 720)
  • 1 szklanka mąki pszennej
  • 0,5 szklanki otrębów (użyłam gryczanych)
  • garść słonecznika
  • 2 łyżki siemienia lnianego
  • 30g świeżych drożdży
  • 1 łyżeczka soli
  • 1 łyżka cukru (lub miodu)
  • 1 łyżeczka oleju
  • 0,5l ciepłej wody
  • +otręby do wysypania foremki

Sposób przygotowania:
1. Wymieszać wszystkie suche składniki. Dodać do nich pokruszone drożdże oraz olej.
2. Dodać ciepłą wodę i całość wymieszać najpierw łyżką, a następnie wyrobić np. mikserem z końcówkami do wyrabiania ciasta. Wyrabiać ok. 5 minut. Ciasto jest gęste i klejące.
3. Ciasto odstawić w ciepłe miejsce na ok. 25 minut, aż podwoi swoją objętość.
4. Foremkę keksową nasmarować tłuszczem i wysypać otrębami. Przełożyć do niej ciasto na chleb. Wyrównać ciasto ręką zwilżoną wodą. Posypać otrębami.
5. Piekarnik nagrzać do temp. 230 stopni i piec przez 10 min, następnie zmniejszyć temperaturę do 210 stopni i piec przez kolejne 50 min.

Foremka do keksu powinna być raczej sztywna - ja użyłam silikonowej przez co mój chleb trochę się rozlazł! :)













Pasta z marchewki
z czosnkiem


Pasta z marchewki:

  • 4 marchewki
  • 1 duży ząbek czosnku
  • 1 czubata łyżeczka majonezu
  • 1 łyżka oliwy
  • sól, pieprz

Sposób przygotowania:


Marchewkę zetrzeć na małych oczkach. Na patelni rozgrzać oliwę, przełożyć marchewkę oraz dodać przeciśnięty przez praskę czosnek. Doprawić solą i pieprzem. Smażyć przez ok. 7 minut. Dodać majonez i dokładnie wymieszać.



Smacznego!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz